Zakelijk leasen

Veelgestelde vragen

Hier vind je alle veelgestelde vragen over een zakelijke lease overeenkomst. Ben je op zoek naar informatie en vragen over een private lease? Klik dan hier!

Geen resultaten gevonden.

Aanvraag

Waarom is acceptatie nodig?

Het is voor jou en voor ons belangrijk vast te stellen dat de maandelijkse verplichtingen die wij met elkaar aangaan, passen bij de financiële situatie. Om te bepalen of het aangaan van een leaseovereenkomst financieel verantwoord is, werkt Fietslease Holland samen met Hiltermann.  Zij voorzien ons van een advies om de leaseovereenkomst voor op te stellen en af te sluiten.

Hoe verloopt het acceptatieproces?

Dit is afhankelijk van de leasevorm die er wordt aangevraagd. Zowel bij operational- als financial lease dienen wij op basis van de fiets- en (bedrijfs)gegevens de aanvraag in. Deze wordt door onze partner Hiltermann in behandeling genomen en geaccepteerd of niet. Bij een positieve toetsing kan er worden gevraagd naar benodigde documenten om het contract op te kunnen stellen. Indien deze compleet zijn, ontvang je binnen twee werkdagen het leasecontract per mail.

Wat moet ik aanleveren voor de aanvraag?

Hetgeen wat wij nodig hebben voor het doen van de aanvraag zijn de volgende gegevens:

  • Bedrijfsnaam
  • Adresgegevens
  • Naam contactpersoon
  • E-mailadres
  • Vast en/of mobiel telefoonnummer
  • KVK-nummer
  • BTW-nummer
  • IBAN
Heb ik een bedenktijd?

Ja, je hebt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in na het tekenen van de leaseovereenkomst met een daarop genoteerde datum. Wanneer er geen datum is ingevuld, begint Fietslease Holland met rekenen vanaf het moment dat de contracten getekend zijn ontvangen.

Kan ik van de bedenktijd af?

Ja, als je niet 14 dagen wilt wachten, dan kun je afstand doen van de bedenktijd. Je moet hiervoor een Afstandsverklaring Bedenktijd ondertekenen bij Fietslease Holland op kantoor of bij de leverende dealer, waarbij Hiltermann het document medeondertekent. Na ondertekening van de Afstandsverklaring Bedenktijd, betaalt je de eventuele afgesproken aanbetaling en zal Fietslease Holland de fiets direct bestellen bij de dealer.

Acceptatie

Waarom is acceptatie nodig?

Het is voor jou en voor ons belangrijk vast te stellen dat de maandelijkse verplichtingen die wij met elkaar aangaan, passen bij de financiële situatie. Om te bepalen of het aangaan van een leaseovereenkomst financieel verantwoord is, werkt Fietslease Holland samen met Hiltermann.  Zij voorzien ons van een advies om de leaseovereenkomst voor op te stellen en af te sluiten.

Hoe verloopt het acceptatieproces?

Dit is afhankelijk van de leasevorm die er wordt aangevraagd. Zowel bij operational- als financial lease dienen wij op basis van de fiets- en (bedrijfs)gegevens de aanvraag in. Deze wordt door onze partner Hiltermann in behandeling genomen en geaccepteerd of niet. Bij een positieve toetsing kan er worden gevraagd naar benodigde documenten om het contract op te kunnen stellen. Indien deze compleet zijn, ontvang je binnen twee werkdagen het leasecontract per mail.

Betalen

Waarom is acceptatie nodig?

Het is voor jou en voor ons belangrijk vast te stellen dat de maandelijkse verplichtingen die wij met elkaar aangaan, passen bij de financiële situatie. Om te bepalen of het aangaan van een leaseovereenkomst financieel verantwoord is, werkt Fietslease Holland samen met Hiltermann.  Zij voorzien ons van een advies om de leaseovereenkomst voor op te stellen en af te sluiten.

Wat zit er in de maandlasten?

Fietslease Holland biedt zowel operational- als financial lease voor een leasefiets aan. Bij een operational lease zijn de maandlasten gebaseerd op de fiets en het complete pakket rondom je fiets. Je betaald namelijk voor het gebruik van de fiets, onderhoud, reparaties, bandenvervanging, casco verzekering (schade & diefstal), 24/7 pechhulp en de btw.

Bij een financial lease betaal je enkel voor het aflossen van de fiets. Dit is exclusief de btw, want deze moet aan het begin van de leaseperiode worden afgedragen. Verder is het mogelijk om de verzekering (verplicht af te sluiten bij een financial lease) via Fietslease Holland af te sluiten. Deze zal dan worden meegenomen in de maandlasten.

Zijn de maandlasten inclusief BTW?

De maandlasten zijn bij een operational lease inclusief BTW met het op dat moment geldende BTW-percentage.

Bij een financial lease is de BTW niet in de prijs inbegrepen. Hierbij moet de BTW namelijk voorafgaand aan de leaseperiode worden afgedragen.

Hoe betaal ik mijn maandlasten?

De maandlasten worden elke maand automatisch geïncasseerd middels een automatisch incasso. Je tekent hiervoor een SEPA machtiging direct bij het afsluiten van het contract.

Zijn er opstartkosten?

Voor een operational lease worden er geen opstartkosten in rekening gebracht! Bij een financial lease brengt onze partner wel opstartkosten in rekening. Dit is €150 bij aanvang van de leaseperiode en €100 aan het einde van de leaseperiode.

Krijg ik een BKR-registratie?

Nee, zakelijk is het niet mogelijk om BKR-registratie te krijgen. Alleen zzp’ers die voor financial lease kiezen, ontvangen BKR-registratie.

Kan ik een aanbetaling doen?

Ja, het is mogelijk om een aanbetaling te doen. Het bedrag wat maximum mag worden aanbetaald is afhankelijk van de fiets.

Waar kan ik terecht rondom vragen over betalingen of incasso?

Als je vragen hebt over de betaling van de maandtermijnen of de automatische incasso, dan kun je contact op nemen met Fietslease Holland. Zij zullen je indien nodig doorverwijzen naar de juiste afdeling bij onze partner Hiltermann.

Contract

Wat zit er in de maandlasten?

Fietslease Holland biedt zowel operational- als financial lease voor een leasefiets aan. Bij een operational lease zijn de maandlasten gebaseerd op de fiets en het complete pakket rondom je fiets. Je betaald namelijk voor het gebruik van de fiets, onderhoud, reparaties, bandenvervanging, casco verzekering (schade & diefstal), 24/7 pechhulp en de btw.

Bij een financial lease betaal je enkel voor het aflossen van de fiets. Dit is exclusief de btw, want deze moet aan het begin van de leaseperiode worden afgedragen. Verder is het mogelijk om de verzekering (verplicht af te sluiten bij een financial lease) via Fietslease Holland af te sluiten. Deze zal dan worden meegenomen in de maandlasten.

Zijn de maandlasten inclusief BTW?

De maandlasten zijn bij een operational lease inclusief BTW met het op dat moment geldende BTW-percentage.

Bij een financial lease is de BTW niet in de prijs inbegrepen. Hierbij moet de BTW namelijk voorafgaand aan de leaseperiode worden afgedragen.

Kan ik mijn contract tussentijds opzeggen?

In principe is dit niet mogelijk. Mocht er sprake zijn van overmacht kun je altijd contact met Fietslease Holland opnemen. Voor het tussentijds beëindigen van contracten die via een fietsplan lopen, zijn er andere passende oplossingen. Hiervoor kan contact op worden genomen met één van de leaseadviseurs van Fietslease Holland.

Ik heb een klacht, waar kan ik die indienen?

Wij doen uiteraard enorm ons best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het kan echter toch zo zijn dat je niet tevreden bent met onze dienstverlening. Je kunt dan altijd contact met ons opnemen via telefoon, e-mail of chat. In alle gevallen nemen we je klacht erg serieus en zullen we er alles aan doen je zo snel mogelijk tevreden te stellen!

Wat gebeurt er aan het einde van het contract?

Wat er aan het einde van het contract gebeurt, is afhankelijk van de leasevorm waaronder het contract is afgesloten.

Bij een operational lease kan de fiets overgenomen worden, maar je kunt je leasefiets ook inruilen voor een nieuwe! Aan het einde van het contract zullen we je benaderen om dit te bespreken.

Wanneer je een voor financial lease hebt gekozen, is de fiets na de leaseperiode definitief van jou.

Welke looptijden zijn er mogelijk?

De leaseovereenkomst loopt minimaal 36 maanden en maximaal 48 maanden. Dit wordt vooraf afgesproken in de leaseovereenkomst.

Kan de verzekering uit de leaseovereenkomst worden gehaald?

Voor zowel operational- als financial lease is het verplicht om een verzekering voor je fiets te hebben (Cascoverzekering, Opzittenden Verzekering, Verhaalrechtsbijstand Verzekering). Bij een operational lease zit deze inbegrepen en bij een financial lease heb je de mogelijkheid om de verzekering via Fietslease Holland aan te schaffen, maar is het ook mogelijk om via je eigen verzekeraar een benodigde verzekering af te sluiten.

Wanneer is de overeenkomst afgelopen?

De leaseovereenkomst eindigt op het moment dat de overeengekomen tijdsduur in maanden is verstreken. De leaseovereenkomst eindigt bij een operational lease ook op het moment dat de fiets door jou is ingeleverd nadat de leaseovereenkomst is opgezegd of wordt ontbonden door of namens Hiltermann.

Waar moet ik op letten bij het inleveren van de fiets?

Bij het inleveren van de fiets dient deze schoon en zonder schade te zijn. Indien de fiets niet schoon wordt ingeleverd, kunnen reinigingskosten in rekening gebracht worden. Verder is het van belang dat eigen accessoires vooraf worden verwijderd, dat alle bij de fiets behorende documenten, sleutels en accessoires worden ingeleverd en dat eventuele schade al vooraf gemeld is bij Fietslease Holland. Alle zaken die op of aan de fiets zijn achtergebleven en niet in het leasecontract zijn opgenomen, worden na inlevering automatisch eigendom van Fietslease Holland.

Welke schades zijn acceptabel bij het inleveren van de fiets?

Kleine gebruiksschades passend bij de leeftijd en de intensiteit van het gebruik vinden wij acceptabel. Grotere schades die niet voor inlevering zijn gemeld, zullen aan u worden doorbelast met een maximum eigen bijdrage per schade.

Diefstal

Wat is het eigen risico van de verzekering?

Je betaalt geen eigen bijdrage bij diefstal. Bij een schadegeval is dit € 25,- per gebeurtenis.

Wat moet ik doen als mijn fiets gestolen is?

Geef diefstal van je fiets altijd zo snel mogelijk door aan Fietslease Holland. Je kunt dit hier direct online regelen. Het kan ook telefonisch of bij de dealer die jouw fiets heeft uitgeleverd. Doe daarnaast ook direct aangifte van diefstal bij de politie en stuur een kopie naar Fietslease Holland.

Krijg ik bij diefstal een nieuwe fiets?

Bij diefstal van de fiets stopt de leaseovereenkomst. Is dat binnen 12 maanden nadat uw contract gestart is? Dan kies je een nieuwe fiets uit en wordt een nieuwe leaseovereenkomst gesloten. Is de fiets langer dan 12 maanden na de start van het contract gestolen? Dan kies je zelf of je een nieuwe leaseovereenkomst afsluit.

Wat is het eigen risico bij diefstal?

Er is geen eigen risico als de fiets wordt gestolen en wanneer je de 2 fietssleutels inlevert samen met een kopie van de aangifte bij de politie. Indien je niet kunt aantonen dat de fiets daadwerkelijk op slot stond of je geen aangifte doet, dan dien je de verplichtingen uit de leaseovereenkomst te blijven na komen.

Einde contract

Wat gebeurt er aan het einde van het contract?

Wat er aan het einde van het contract gebeurt, is afhankelijk van de leasevorm waaronder het contract is afgesloten.

Bij een operational lease kan de fiets overgenomen worden, maar je kunt je leasefiets ook inruilen voor een nieuwe! Aan het einde van het contract zullen we je benaderen om dit te bespreken.

Wanneer je een voor financial lease hebt gekozen, is de fiets na de leaseperiode definitief van jou.

Wanneer is de overeenkomst afgelopen?

De leaseovereenkomst eindigt op het moment dat de overeengekomen tijdsduur in maanden is verstreken. De leaseovereenkomst eindigt bij een operational lease ook op het moment dat de fiets door jou is ingeleverd nadat de leaseovereenkomst is opgezegd of wordt ontbonden door of namens Hiltermann.

Waar moet ik op letten bij het inleveren van de fiets?

Bij het inleveren van de fiets dient deze schoon en zonder schade te zijn. Indien de fiets niet schoon wordt ingeleverd, kunnen reinigingskosten in rekening gebracht worden. Verder is het van belang dat eigen accessoires vooraf worden verwijderd, dat alle bij de fiets behorende documenten, sleutels en accessoires worden ingeleverd en dat eventuele schade al vooraf gemeld is bij Fietslease Holland. Alle zaken die op of aan de fiets zijn achtergebleven en niet in het leasecontract zijn opgenomen, worden na inlevering automatisch eigendom van Fietslease Holland.

Welke schades zijn acceptabel bij het inleveren van de fiets?

Kleine gebruiksschades passend bij de leeftijd en de intensiteit van het gebruik vinden wij acceptabel. Grotere schades die niet voor inlevering zijn gemeld, zullen aan u worden doorbelast met een maximum eigen bijdrage per schade.

Levering

Wanneer krijg ik mijn fiets?

We streven altijd naar een levering binnen drie weken. Mocht het aangevraagde model niet meer leverbaar zijn of de levertijd langer zijn dan drie weken, nemen we contact met je op.

Leveren jullie in het buitenland?

We leveren in principe niet in het buitenland, alleen wanneer wij dit via een Nederlandse dealer kunnen uitleveren. Voor de mogelijkheden, mag je altijd contact met de klantenservice van Fietslease Holland opnemen.

Door wie wordt de fiets geleverd?

Zodra Fietslease Holland het getekende leasecontract heeft ontvangen en de wettelijke bedenktijd van 14 dagen is verstreken of je van die bedenktijd afstand hebt gedaan, wordt de fiets door Fietslease Holland bij een van de dealers besteld. Is jouw aanvraag via een dealer binnengekomen, bestellen we daar jouw leasefiets.

Onderhoud & reparatie

Is het mogelijk om extra garantie bij te kopen?

Het is niet nodig om extra garantie bij te kopen, omdat alle kosten voor reparatie en onderhoud zijn opgenomen in de leaseovereenkomst. Je loopt dus bij normaal gebruik geen risico.

Waar kan ik naartoe voor onderhoud en/of reparatie?

Je kunt voor alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden naar elke officiële Fietslease Holland dealer (zie hiervoor www.fietsleaseholland.nl). Het is wel van belang om direct bij deze dealer aan te geven dat het een fiets is van Fietslease Holland en dat je de kosten voor onderhoud en reparatie dus niet zelf hoeft te betalen.

Heb ik toestemming nodig voor onderhoud of reparatie?

Nee, dat is voor reparatie niet nodig, behalve als schade is ontstaan door een ongeluk. Je maakt zelf een afspraak met de officiële Fietslease Holland dealer, die vervolgens toestemming voor de werkzaamheden vraagt bij Fietslease Holland. Kosten die voortvloeien uit onkundig gebruik en/of buitensporige slijtage worden door Fietslease Holland aan jou doorbelast. Het is wel van belang om bij deze dealer aan te geven dat het een fiets is van Fietslease Holland en dat u de kosten voor onderhoud en reparatie dus bij normaal gebruik niet zelf hoeft te betalen.

Heb ik recht op vervangend vervoer tijdens onderhoud of reparatie?

In de leaseovereenkomst is geen vervangende fiets opgenomen. Je kunt met de Fietslease Holland dealer afspraken maken over een vervangende fiets.

Mag ik een onderhoudsbeurt overslaan?

De kwaliteit van de leasefiets kan alleen gegarandeerd worden als de fiets op gezette tijden een onderhoudsbeurt krijgt. De eerste controlebeurt vindt plaats 3 maanden na de levering van de fiets en daarna jaarlijks. Je bent zelf verantwoordelijk om de fiets tijdig bij de aangesloten dealer te brengen. Indien je de fiets bij herhaling niet tijdig een onderhoudsbeurt laat geven kan dit leiden tot opzegging van de leaseovereenkomst. Fietslease Holland herinnert je periodiek aan deze onderhoudsbeurten.

Mag ik zelf reparaties uitvoeren aan de fiets?

Als blijkt dat Fietslease Holland bij latere reparaties hogere kosten heeft doordat je zelf eerder reparaties uitvoerde, dan komen deze extra kosten voor eigen rekening. Wij raden je daarom sterk aan om zelf geen reparaties uit te voeren. Uiteraard is het belangrijk dat je zelf regelmatig de bandenspanning en het accuniveau controleert en op het juiste niveau brengt.

Welke reparaties worden niet door Fietslease Holland vergoed?

In principe komen alle reparaties voor vergoeding in aanmerking. Bij sommige categorieën fietsen is de vergoeding voor bepaalde onderdelen (zoals banden, remblokken, ketting (of riem), cassette en tandwielen) beperkt tot één keer per jaar. Voor meer informatie, zie www.fietsleaseholland.nl

Deze beperking geldt alleen voor de categorieën, ongeachte of de fiets elektrisch is:

  • Mountainbike
  • Racefiets
  • Speed Pedelec (45 km/u)
Kan ik onderhoud en/of reparatie ook in het buitenland laten uitvoeren?

Als de fiets in het buitenland is wanneer het volgens het onderhoudsschema een onderhoudsbeurt nodig heeft, neem je eerst telefonisch contact op met Fietslease Holland voor overleg. Indien de onderhouds- of reparatiewerkzaamheden in het buitenland uitgevoerd moeten worden, betaal je deze vooruit en kunnen de kosten bij Fietslease Holland gedeclareerd worden als je terug bent in Nederland. Wij bevestigen dit altijd vooraf per email.

Pech

Wat moet ik doen bij pech?

Indien je verder dan 3 kilometer van je vertrek- of aankomst locatie stil komt te staan met pech aan uw fiets, dan neem je contact op met onze pechhulp. Je hebt bij je contract een document ontvangen met daarop het telefoonnummer van de pechhulp-lijn. Zij helpen je verder op weg, brengen je naar de dichtstbijzijnde dealer of naar de locatie waar je vandaan komt. De pechhulp is ook in te schakelen als je tijdens de fietsrit letsel hebt opgelopen als gevolg van lichamelijke problemen door een medische oorzaak waardoor je niet verder kunt fietsen of naar je eindpunt. Pech onderweg geldt niet bij een lege accu.

Heb ik nog een ANWB Wegenwacht Fiets Service nodig?

Nee, voor de leasefiets is deze niet nodig, want Fietslease biedt internationale pechhulp. Je kunt wel lid blijven van de ANWB zonder Wegenwacht Fiets Service.

Schade

Wat is het eigen risico van de verzekering?

Je betaalt geen eigen bijdrage bij diefstal. Bij een schadegeval is dit € 25,- per gebeurtenis.

Waar kan ik schade aan de fiets laten herstellen?

Indien je schade hebt, neem je contact op met Fietslease Holland en overleggen wij waar de schade hersteld kan worden. Je dient alle schades zo snel mogelijk te melden aan Fietslease Holland.

Wat gebeurd er als de fiets total loss is?

De leaseovereenkomst eindigt per datum waarop de schade-expert definitief heeft vastgesteld dat de fiets technisch of economisch total loss is. Je kunt daarna een nieuwe fiets uitkiezen en wederom gebruik maken van een leasefiets via Fietslease Holland. Binnen 12 maanden van het eerste contract gaan we een nieuwe leaseovereenkomst met je aan, na 12 maanden is het je eigen keus om opnieuw een Leaseovereenkomst via Fietslease Holland aan te gaan.

Verzekering

Kan de verzekering uit de leaseovereenkomst worden gehaald?

Voor zowel operational- als financial lease is het verplicht om een verzekering voor je fiets te hebben (Cascoverzekering, Opzittenden Verzekering, Verhaalrechtsbijstand Verzekering). Bij een operational lease zit deze inbegrepen en bij een financial lease heb je de mogelijkheid om de verzekering via Fietslease Holland aan te schaffen, maar is het ook mogelijk om via je eigen verzekeraar een benodigde verzekering af te sluiten.

Wat is het eigen risico van de verzekering?

Je betaalt geen eigen bijdrage bij diefstal. Bij een schadegeval is dit € 25,- per gebeurtenis.

Wat moet ik doen als mijn fiets gestolen is?

Geef diefstal van je fiets altijd zo snel mogelijk door aan Fietslease Holland. Je kunt dit hier direct online regelen. Het kan ook telefonisch of bij de dealer die jouw fiets heeft uitgeleverd. Doe daarnaast ook direct aangifte van diefstal bij de politie en stuur een kopie naar Fietslease Holland.

Krijg ik bij diefstal een nieuwe fiets?

Bij diefstal van de fiets stopt de leaseovereenkomst. Is dat binnen 12 maanden nadat uw contract gestart is? Dan kies je een nieuwe fiets uit en wordt een nieuwe leaseovereenkomst gesloten. Is de fiets langer dan 12 maanden na de start van het contract gestolen? Dan kies je zelf of je een nieuwe leaseovereenkomst afsluit.

Wat is het eigen risico bij diefstal?

Er is geen eigen risico als de fiets wordt gestolen en wanneer je de 2 fietssleutels inlevert samen met een kopie van de aangifte bij de politie. Indien je niet kunt aantonen dat de fiets daadwerkelijk op slot stond of je geen aangifte doet, dan dien je de verplichtingen uit de leaseovereenkomst te blijven na komen.

Waar kan ik schade aan de fiets laten herstellen?

Indien je schade hebt, neem je contact op met Fietslease Holland en overleggen wij waar de schade hersteld kan worden. Je dient alle schades zo snel mogelijk te melden aan Fietslease Holland.

Wat gebeurd er als de fiets total loss is?

De leaseovereenkomst eindigt per datum waarop de schade-expert definitief heeft vastgesteld dat de fiets technisch of economisch total loss is. Je kunt daarna een nieuwe fiets uitkiezen en wederom gebruik maken van een leasefiets via Fietslease Holland. Binnen 12 maanden van het eerste contract gaan we een nieuwe leaseovereenkomst met je aan, na 12 maanden is het je eigen keus om opnieuw een Leaseovereenkomst via Fietslease Holland aan te gaan.

Welke verzekeringen zijn opgenomen in de lease?

In de leaseovereenkomst is een cascoverzekering inbegrepen. Tevens zijn een Ongevallen Opzittenden Verzekering en een Verhaalrechtsbijstand Verzekering inbegrepen.

Kan ik aanvullende verzekeringen afsluiten?

Nee, dat is niet mogelijk. De meest gangbare verzekeringen zitten in de leaseovereenkomst opgenomen.

Geldt er een ander eigen risico voor jonge berijders?

Nee, Fietslease Holland hanteert geen andere eigen bijdrage voor jonge berijders.

Zijn accessoires meeverzekerd?

Accessoires die zijn opgenomen in de leaseovereenkomst zijn standaard meeverzekerd. Door jezelf aangeschafte of gemonteerde accessoires zijn echter niet meeverzekerd in de leaseovereenkomst.

Kan de verzekering aangepast worden?

Nee, voor de looptijd van de leaseovereenkomst staat de verzekeringspremie vast.